Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A szaunázás tízparancsolata

2009.05.18

A szaunázás tízparancsolata

1. A szaunázás megkezdése előtt mindig zuhanyozzunk le. Ezt követően törölközzünk meg, és csak száraz testtel lépjünk be a szauna fülkébe.

 

2. A szaunában a fürdőlepedőt mindig terítsük magunk alá. A legegészségesebb testhelyzet a vízszintes fekvés, ekkor ugyanis szívünknek csak minimális munkát kell végeznie, ráadásul a fejünket és a lábunkat így ugyanolyan meleg éri. Amenyiben erre nincs lehetőség, próbáljunk meg enyhén felhúzott lábakkal, hátunkat a falnak döntve ülni. Ha ehhez sincs elég hely, akkor marad a klasszikus, láblógatós ülés. A fürdőlepedőt mindegyik esetben érdemes úgy elhelyezni, hogy bőrünk ne érintkezzen közvetlenül a paddal. Első alkalommal, vagy hosszú kihagyás után történő szaunázáskor célszerű az alsó padokat választani. Legfelülre csak azok üljenek, akik teljesen egészségesek és rutinos szaunázók, vagyis nem áll fenn annak a veszélye, hogy túlszaunázzák magukat.

3. A szaunában egyhuzamban eltöltött idő egyénenként változó. Az ideális a 8-12 perc, és semmiképpen se haladja meg a 15 percet. Abban az esetben is feltétlenül szakítsuk meg a pihenést, ha már nem esik jól a meleg. Nem egészséges, ha pl. 75-90 fokos melegben ülünk 30 percig, még akkor sem, ha a szauna jótékony hatással van a szervezetünkre. A jótékony hatása a rövid, de intenzív izzadásban rejlik. Fontos! Ha a szaunában töltött idő alatt feküdtünk, vagy felhúzott lábbal ültünk, a kimenetel előtt feltétlenül üljünk 1-2 percig egyenes felsőtesttel és lefelé lógatott lábbal, hogy a szervezetünk (szívünk) ismét hozzászokjon a függőleges testhelyzethez. Ha ezt nem tesszük, előfordulhat, hogy a hirtelen megterhelés miatt megszédülünk.

4. Miután elhagytuk a szaunát, ajánlott friss levegőre menni (amennyiben megtehetjük), hogy bőrünk és tüdőnk friss oxigénhez jusson. Ez télen a legkellemesebb. Ennek időtartalma ne legyen több 1-2 percnél, nehogy túlságosan lehűljön testünk. Ha valakinek alacsony a vérnyomása, álldogálás helyett inkább járkáljon.

5. A levegőzést követően jöhet a tényleges lehűlés, amelyet a hideg zuhannyal, vagy a dézsában, medencében hideg vízben elmerülve érhetünk el. Testrészeinket folyamatosan hűtsük, az alsó végtagokkal elindulva, a szív felé haladva: jobb és bal láb, jobb és bal kéz, végül a törzs. Végezetül fejünket, arcunkat is hűtsük le, hogy hőmérséklete megegyezzen a testünk többi részével.

6. Egyéni ízlés szerint, a zuhany alatt való lehűlés után jöhet még a hideg vizes medence. Ez csak és kizárólag tökéletes keringéssel és normális vérnyomással rendelkező egészséges embereknek ajánlott. Az ő esetükben, a fürdő jótékony hatása hozzájárulhat az egészséges vérkeringés és vérnyomás megőrzéséhez. Magas vérnyomással, vagy keringési zavarokkal kimondottan veszélyes lehet a további hirtelen lehűléssel járó hideg vizes medence.

7. A hideg zuhany után a meleg vizes lábfürdő következik. Ennek célja, hogy a lehűléskor összeszűkült véredényeket kitágítsa, illetve a testünkben még felhalmozódott hő a bőrön keresztül távozzon. A lábmosást célszerű ülve elvégezni. Ha úgy érezzük, ismét kimelegedtünk, ismét vegyünk egy zuhanyt, amelyet újból a meleg lábfürdőnek kell követnie.

8. A szauna és a lehűlés után jöhet a jótékony pihenés, amely legalább húsz percet kell hogy tartson. Semmi képp ne végezzünk komolyabb fizikai megterheléssel járó tevékenységet, mivel a szaunázás igénybe vette szervezetünket, és feltétlenül pihennünk kell.

9. Pihenés után ismét jöhet a szauna, az eddig leírtakkal megegyezően. Három körnél többet azonban semmiképpen se szaunázzunk, mert a szauna jótékony hatása ekkor más nem növekszik, és előfordulhat az is, hogy túlságosan megterheljük vele szervezetünket.

10. Az utolsó szaunázási kör után jöhet a záró zuhanyzás, illetve az izzadás útján elvesztett folyadék és ásványi anyagok pótlása. Ajánlott ásványvizet, gyümölcslevet, izotóniás italokat stb. fogyasztani.